Over deze ramen is behoorlijk wat correspondentie gewisseld. Een beetje logisch wel, want:

  1. De vraag kwam van het Ministerie van Defensie, Marine;
  2. De opdrachtgever huisde in Den Haag, maar de kapel waarvoor de ramen waren bedoeld stond op Aruba;
  3. De opdracht moest duidelijk zijn. Daarvoor leverden het ministerie een schets van de ramen aan met aanwijzingen;
  4. De ramen moesten tijdig klaar zijn voor vervoer én veilig vervoerd kunnen worden;
  5. Ter plekke moest een lokale aannemer weten wat te doen om de ramen professioneel te kunne plaatsen;

Kortom, beide partijen moesten via brieven zoveel mogelijk zekerheden inbouwen, zodat er niets mis zou gaan. Helaas, sommige dingen gingen anders bedoeld; but all is well that ends well.

Voor het transport naar Aruba zouden de ramen op een bepaalde datum goed ingepakt moeten worden aangeleverd. Om te voorkomen dat daar iets mis zou gaan had het ministerie bedongen dat ze een paar dagen voor afvaart van Hare Majesteit marineschip ‘De Zeven Provinciën’ zouden worden aangeleverd, zodat zij alles konden controleren. Helaas lukt dat niet, ook omdat Piet Clijsen in augustus nog een vakantie heeft gepland en laat doorgaan.

Om problemen met de emballage te voorkomen wordt geadviseerd daarvoor kratten aan te schaffen. Transport wordt eventueel via ander schip of organisatie geregeld.

Noot: Toen Piet Clijsen verhuisde van Tilburg naar Eindhoven had hij een schuur achterin de tuin laten verbouwen tot een klein atelier; overigens heeft dat door omstandigheden weinig gebruik van gemaakt/kunnen maken. Voor de verhuizing ben ik minimaal één keer getuige geweest van zijn verdrietige verbranding van tekeningen en andere materialen, zoals brieven. De vraag is waarom hij deze correspondentie heeft bewaard en andere, achteraf veel belangrijkere, niet; zelfde geldt voor veel tekeningen.